Systemy oczyszczania spalin, tj. filtr cząstek stałych DPF, odgrywają priorytetową rolę w zapewnieniu zgodności aut z standardami emisji spalin. Filtr ten zbiera sadzę i inne cząstki stałe powstające w trakcie spalania paliwa, co umożliwia na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednakże w miarę użytkowania pojazdu, filtr DPF stopniowo ulega zapychaniu.
Gromadzenie się cząsteczek w filtrze może prowadzić do spadku jego wydajności, co może skutkować zwiększeniem zużycia paliwa, a są przypadki w których – awarią silnika. Regeneracja DPF to proces, który ma na celu usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń i przywrócenie pełnej efektywności filtra. Istnieją różne metody regeneracji, które są stosowane w współzależności od rodzaju pojazdu i stopnia zapchania filtra.
Wypalanie DPF to jeden z najczęściej wykorzystywanych procesów regeneracyjnych. Podczas tego zabiegu filtr jest poddawany wysokiej temperaturze, która sprawia spalenie zgromadzonych cząsteczek węgla. W wyniku tego procesu cząstki stałe zostają zredukowane do postaci gazowej i usuwane z układu wydechowego. Wypalanie DPF może odbywać się zarówno w trybie automatycznym, kiedy pojazd wykrywa, że filtr wymaga oczyszczenia, jak i w sposób ręczny, w warunkach warsztatowych. Automatyczna regeneracja zazwyczaj zachodzi podczas jazdy na długich trasach, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka. W przypadku ręcznej regeneracji, wypalanie jest przeprowadzane w warsztacie, gdzie moderowane warunki pozwalają na dokładniejsze oczyszczenie filtra.
Regeneracja DPF jest zwłaszcza bardzo ważna w sytuacji samochodów, które na prawdę bardzo często jeżdżą na krótkich dystansach. W takich ustaleniach proces wypalania nie zachodzi w sposób naturalny, co może prowadzić do stopniowego zapychania filtra. Przy tym nieprawidłowe wykorzystywanie pojazdu, tj. jazda na niskich obrotach silnika, może wpływać na użyteczność procesu regeneracji. W tak zaistniałych okolicznościach niezbędne może być częstsze przeprowadzanie regeneracji, by uniknąć bardziej poważnych uszkodzeń filtra. Warto także zaznaczyć, że zaniedbanie regeneracji DPF może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, takich jak powiększenie emisji spalin, obniżenie mocy silnika, a w skrajnych przypadkach – uszkodzenie układu wydechowego.
Wypalanie DPF jest procesem, który w bardzo wielu sytuacjach odbywa się samoczynnie w czasie jazdy. Jednak w przypadku, gdy filtr nie regeneruje się we własnym zakresie albo gdy jego zapychanie jest za duże, konieczne może być skorzystanie z fachowej pomocy. W takich przypadkach pomocne mogą okazać się specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają efektywną regenerację DPF w warunkach warsztatowych. Z reguły proces ten wymaga podłączenia pojazdu do odpowiednich urządzeń diagnostycznych, które monitorują stan filtra i przeprowadzają proces wypalania w odpowiednich warunkach. Ważnym aspektem jest też dbałość o regularną kontrolę stanu filtra DPF. Właściciele samochodów powinni zwrócić uwagę na wszelkie objawy, które mogą wskazywać na kłopoty z filtrem, tj. wzrost zużycia paliwa, spadek mocy silnika czy częste zapalanie się kontrolki silnika. Regularna konserwacja systemu oczyszczania spalin i świadomość konieczności przeprowadzania regeneracji DPF może zapobiec poważnym kłopotom technicznym i zwiększyć trwałość pojazdu.
Zobacz także: regeneracja dpf Łódź.